Jak wiadomo praca logopedy to nie tylko artykulacja. Bardzo istotne jest także rozwijanie kompetencji językowych. Zwłaszcza u dzieci dwujęzycznych, dyslektycznych oraz z zaburzeniami afatycznymi. Na rynku nadal jest bardzo niewiele pomocy do ćwiczeń fleksyjnych, które mogłabym wykorzystać w pracy z dziećmi. Z tego względu w czasie zajęć często uruchamiałam pokłady wyobraźni i tworzyłam na bieżąco zdania, opowiadania i bajki, w które wplatałam ćwiczenia kompetencji językowych. Na szczęście z pomocą przyszła Printoteka.pl 🙂
Wspólnie stworzyliśmy zestaw do wspomagania rozwoju sprawności językowej u dzieci, który idealnie sprawdzi się do ćwiczeń fleksyjnych, tworzenia własnych wypowiedzi oraz ćwiczeń myślenia przyczynowo-skutkowego.
Ja zajęłam się opracowaniem merytorycznym, zaś Pani Ania z Printoteki grafiką. Poniżej znajdziecie pierwszy owoc współpracy Ani i Ani 😉
Zestaw możecie pobrać TUTAJ
Cz. 1. ZAMYŚLONA TOSIA
Część 1, czyli zestaw Zamyślona Tosia składa się z:
– krótkiej bajki o małej Tosi,
– obrazków sytuacyjnych,
– obrazków konturowych,
– obrazków kolorowych
oraz obrazków z samymi kolorami.
JAK SIĘ BAWIĆ I ĆWICZYĆ?
- ĆWICZENIA FLEKSJI RZECZOWNIKA
Dziecko losuje obrazek konturowy i nazywa wylosowany przedmiot.
Rozpoczynamy czytanie opowiadania. W miejscach oznaczonych kropkami robimy pauzę, pokazujemy palcem na wylosowany obrazek i czekamy aż dziecko uzupełni brakujący fragment. W przypadku trudności zadajemy pytanie pomocnicze znajdujące się w nawiasie.
- ĆWICZENIA FLEKSJI PRZYMIOTNIKA
Dziecko losuje jeden obrazek konturowy oraz jeden obrazek z kolorem. Rozpoczynamy czytanie opowiadania, jednak sami wstawiamy do niego wylosowany rzeczownik, np. Tosia z zaciekawieniem przyglądała się opasce JAKIEJ? lub Nagle zobaczyła małego kudłatego pieska, który bawił się jej zagubioną opaską JAKĄ? I palcem wskazujemy na wylosowany kolor. Zadaniem dziecka jest dopasowanie formy przymiotnika.
- ĆWICZENIA FLEKSJI PRZYMIOTNIKA I RZECZOWNIKA
Dziecko losuje obrazek konturowy oraz obrazek z kolorem lub tylko jeden kolorowy obrazek. Rozpoczynamy czytanie opowiadania. W miejscach oznaczonych kropkami robimy pauzę, pokazujemy palcem na wylosowany obrazek/obrazki i czekamy aż dziecko uzupełni brakujący fragment. W przypadku trudności zadajemy pytanie pomocnicze znajdujące się w nawiasie.
- ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA
Czytamy dziecku opowiadanie. W przypadku dzieci mających trudności z koncentracją uwagi warto samodzielnie uzupełnić luki w tekście, aby maluch skupił się tylko na treści opowiadania. Po zakończonej historii rozkładamy przed dzieckiem obrazki sytuacyjne. Jego zadaniem jest ułożyć je w odpowiedniej kolejności zgodnie z wydarzeniami przedstawionymi w usłyszanej historii.
- BUDOWANIE WŁASNYCH WYPOWIEDZI
Działamy tak samo jak w podpunkcie 4., jednak po ułożeniu przez dziecko historyjki obrazkowej prosimy je, aby własnymi słowami opowiedziało o czym była bajka. Podpowiedzią będą ułożone przez nie obrazki sytuacyjne, które przypomną mu co się po kolei wydarzyło.
- CO TYLKO PRZYJDZIE WAM DO GŁOWY! 🙂 Czekam na Wasze propozycje!
Niebawem opublikujemy kolejne zestawy z cyklu Dziecięce Przygody.
One Response
Marzena
Bardzo przydatna pomoc. Dziękuję